Nieuws

29.11.2018
Vrijstelling van sociale bijdragen zelfstandigen op nieuwe leest

Elke zelfstandige ondernemer in België betaalt sociale bijdragen. Wie te weinig inkomsten heeft om de sociale bijdragen te betalen, kan een vrijstelling aanvragen. Vanaf 1 januari 2019 wordt de wetgeving waarbij de zelfstandigen een vrijstelling van sociale bijdragen kunnen aanvragen hervormd.
Lees meer

26.11.2018
Hoe verloopt de verplichte registratie van dienstenverleners aan vennootschappen?

Dienstenverleners aan vennootschappen zijn sinds 1 september 2018 verplicht om zich te registreren bij de FOD Economie (zie ook onze bijdrage van september jl.). In het koninklijk besluit van 11 oktober 2018 staat nu de procedure die zij moeten volgen als ze zich willen registreren om één of meer vennootschapsrechtelijke diensten te mogen aanbieden. De registratieformulieren zijn terug te vinden op website van de FOD Economie.
Lees meer

23.11.2018
Nieuwe modellen van attesten voor fiscale aftrek woning

De fiscus heeft op 12 oktober 2018 nieuwe modellen voor hypothecaire leningen (attest 281.61) en voor individuele levensverzekeringen (attest 281.62) gepubliceerd. Die modellen gelden vanaf het aanslagjaar 2019.
Lees meer

20.11.2018
Wat wijzigt er voor de maatschap?

Door de hervorming van het ondernemingsrecht (wet van 15 april 2018) wijzigen er enkele regels en verplichtingen voor maatschappen. Zo wordt de maatschap boekhoudplichtig en moet ze zich inschrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. De nieuwe regels zijn in voege sinds 1 november jl.
Lees meer

16.11.2018
GDPR: Hoe gegevenslekken melden?

Sinds 25 mei 2018 moet elke Belgische onderneming die gegevens van EU-burgers verzamelt, in regel zijn met de GDPR. De nieuwe privacywetgeving regelt de verwerking, het beheer en de bewaring van persoonsgegevens. De GDPR verplicht deze ondernemingen ook om incidenten met persoonsgegevens te melden aan de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het formulier voor de melding van gegevenslekken is nu beschikbaar.
Lees meer

12.11.2018
Structuur FOD Financiën: wie ziet door de bomen het bos nog …

Sinds 2016 is een nieuwe organisatiestructuur van de fiscus (AAFisc) in voege. Drie verschillende administraties, een Centrum Particulieren, een Centrum Kleine en Middelgrote Ondernemingen en een Centrum Grote Ondernemingen werken doelgroepgericht in plaats van materiegericht. Handig want zo kan een kmo voor zowel haar personenbelasting, vennootschapsbelasting als voor de btw bij hetzelfde kantoor terecht. We zijn nu twee jaar verder en een update van de organisatiestructuur van de hele Federale Overheidsdienst Financiën kondigt zich aan.
Lees meer

09.11.2018
Administratief dwangbevel in btw verdwijnt

De uitvoerbare titel inzake btw wordt geautomatiseerd. De Regering wijzigt hiertoe het Btw-Wetboek. In de huidige stand van de wetgeving is deze uitvoerbare titel het "administratief dwangbevel".
Lees meer

06.11.2018
Is uw bedrijf klaar voor de Brexit?

Op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Andere handelsafspraken zullen gelden dan binnen de EU. Dat de Brexit een grote economische impact op ons land zal hebben, is duidelijk. De concrete impact voor uw bedrijf is alsnog onduidelijk. Dus waar moet u op letten? Wij zetten u op weg met een korte leidraad in de beschikbare online informatie.
Lees meer

02.11.2018
Vrijstelling van bedrijfsvoorheffing voor ploegenarbeid nu ook in bouwsector

Werkgevers zijn in principe verplicht de bedrijfsvoorheffing die ze inhouden op de bezoldiging van hun personeel door te storten aan de Schatkist. Op deze verplichting bestaan verschillende uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor ploegenarbeid in bepaalde sectoren. De vrijstelling voor ploegenarbeid geldt nu ook in de bouwsector.
Lees meer

29.10.2018
Onroerende verhuur vanaf 1 januari 2019

Vanaf 1 januari 2019 kunnen belastingplichtigen er voor kiezen om bij onroerende verhuur btw aan te rekenen. Wij brengen de principes nog even terug in herinnering.
Lees meer

26.10.2018
Abnormale en goedgunstige voordelen toegelicht

Door een abnormaal of goedgunstig voordeel te verlenen, mist een vennootschap een deel van haar winst. Winst die ze wel had gehad als ze het voordeel niet had gegeven. De fiscus staat daar afwijzend tegenover. Daarom belast de fiscus die ‘gemiste’ winst toch, alsof de vennootschap ze wel heeft behaald. De voordeelverstrekkende vennootschap ontsnapt aan deze belasting wanneer ze aantoont dat de voordeelgenieter er op belast wordt.
Lees meer

23.10.2018
Innovatie-inkomsten: fiscus publiceert FAQ

De wet op de aftrek voor innovatie-inkomsten dateert al van 9 februari 2017. Toch heeft het tot eind juli 2018 geduurd voor de fiscus bijkomende uitleg heeft gegeven in een FAQ. Een kort overzicht van een aantal opvallende elementen.
Lees meer

18.10.2018
Hervorming vennootschapsbelasting: voorbereiden op volgende fases

In aanslagjaren 2019 en 2020 treden de volgende fases van de hervorming vennootschapsbelasting in werking. We brengen u de komende wijzigingen in herinnering en wijzen erop hoe u zich nu al kunt voorbereiden op de inwerkingtreding van de compenserende maatregelen. Zo verzacht u de impact ervan.
Lees meer

15.10.2018
Nieuwe grensbedragen voor vrijgestelde gelegenheidsgeschenken

Het is nog even wachten tot Sinterklaas en Kerstmis, maar als u plannen heeft om voor deze feesten uw werknemers extra te belonen, kunt u hogere bedragen vrijgesteld uitkeren. Dergelijke geschenken worden niet als loon beschouwd als ze, naargelang van de gebeurtenis, een bepaald bedrag niet overschrijden. Ze zijn dan vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen. De grensbedragen stijgen vanaf 1 januari 2017.
Lees meer

12.10.2018
Puntjes op de i voor Vlaamse start- en stagebonus

De stagebonus is een premie voor elke werkgever die een jongere uit een alternerende opleiding tewerkstelt. De jongeren zelf kunnen een startbonus aanvragen. Oorspronkelijk was dit een federale reglementering. Intussen -na de 6e staatshervorming met regionalisering- bestaat deze premie enkel nog in het Vlaams Gewest. Sinds 1 september ll. zijn enkele wijzigingen doorgevoerd.
Lees meer

09.10.2018
Welke maatregelen vallen onder de de-minimissteun?

Ondernemers die bepaalde steunmaatregelen aanvragen, moeten een “verklaring op eer” ondertekenen waarbij zij aangeven dat de onderneming niet meer dan 200.000 euro de-minimissteun heeft ontvangen over de laatste drie belastingjaren. Wat houdt dit Europees beginsel in? En nog belangrijker, wat gebeurt er als u die drempel overschrijdt?
Lees meer

05.10.2018
Wie kan het UBO-register raadplegen?

De antiwitwaswet van 18 september 2017 voerde het UBO-register van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten in. Pas in augustus ll. is het koninklijk besluit gepubliceerd waardoor dit nationaal register in werking kan treden. Dit besluit regelt ook de toegang tot en de werking van het UBO-register.
Lees meer

01.10.2018
Meer details over werking UBO-register bekend

De antiwitwaswet van 18 september 2017 creëert een wettelijk kader voor het UBO-register. Dit is een nationaal register van uiteindelijk begunstigden van vennootschappen en andere juridische entiteiten. Stilaan raken meer details bekend o.a. over de inhoud van de verzamelde informatie.
Lees meer

30.08.2018
Pensioensparen: kiezen voor 960 of 1.230 euro?

Sinds dit jaar kunt u kiezen om een hoger bedrag te pensioensparen, tot 1.230 euro. Als u daarvoor kiest, krijgt u relatief wel een lager voordeel. De vermindering zakt van 30 % tot 25 % van het gespaarde bedrag. U moet er dus wel goed over nadenken. En er uitdrukkelijk voor kiezen.
Lees meer

26.08.2018
Nieuwigheden btw-boeten

Het btw-boetesysteem krijgt een facelift. Bij bepaalde eerste inbreuken te goeder trouw wordt de boete vanaf nu automatisch kwijtgescholden. Om dit mogelijk te maken heeft de fiscus een interne instructie aangepast. Het WBTW en de bijhorende KB’s worden niet gewijzigd.
Lees meer

1 2 3 4 5 6 7 8 9