Nieuws

05.06.2023
Ficheverplichting 281.50: vermijd zware sancties!

In België geldt de fiscale aftrekbaarheid van ten laste genomen beroepsinkomsten voor de Belgische schuldenaar pas wanneer deze kosten aan de Belgische fiscus gerapporteerd worden via een specifieke fiche.
Lees meer

02.06.2023
Uitbreiding energiesteun voor Vlaamse ondernemingen

Vlaamse ondernemingen die geconfronteerd werden met de gevolgen van de energiecrisis, konden tot februari 2023 financiële steun aanvragen voor het vierde kwartaal van 2022.
Lees meer

30.05.2023
Deze gegevens moeten verplicht op een factuur staan

Om rechtsgeldig te zijn moet een factuur aan allerlei vormelijke en inhoudelijke voorschriften voldoen. Wij lijsten ze hieronder op.
Lees meer

26.05.2023
Financiële veiligheid inbouwen? Zo voorkomt u cashflowproblemen

Als kmo moet u leveranciers, medewerkers en allerhande vaste en variabele kosten betalen. Daarvoor hebt u uiteraard geld nodig. Maar hoeveel werkkapitaal heeft uw bedrijf precies nodig om goed te kunnen functioneren? En hoe kunt u cashflowproblemen gericht aanpakken?
Lees meer

24.05.2023
Zo scoort uw website in Google én bij uw klanten

Uw website is het online visitekaartje van uw onderneming. Om prospecten te overtuigen en klanten aan uw zaak te binden, moet u online sterk in uw schoenen staan. Wij delen alvast vier tips voor een professionele website waarmee u vertrouwen uitstraalt en goed scoort in de zoekresultaten van Google.
Lees meer

20.05.2023
5 manieren om te snoeien in uw bedrijfskosten

Een economische crisis, onverwachte financiële tegenvallers, moordende concurrentie, … Er zijn heel wat redenen te bedenken waarom u kosten wil besparen in uw kmo. Hieronder lijsten we enkele mogelijkheden op.
Lees meer

14.05.2023
Verwijlintresten bij laattijdige betaling overheidsopdrachten nog nooit zo hoog

Overheidsdiensten die hun schulden in het kader van een overheidsopdracht (zowel werken, leveringen als diensten) te laat betalen, moeten rekening houden met aanzienlijke verwijlintresten. De toepasbare rentevoet was met 10,5% nog nooit zo hoog.
Lees meer

10.05.2023
Indieningstermijnen belastingaangifte: een overzicht

Naar aanleiding van de jaarlijkse belastingaangifte vermeldt de FOD Financiën op haar website de indieningstermijnen waarmee u dit jaar rekening moet houden.
Lees meer

08.05.2023
Opname jaarlijkse vakantie: wijzigingen vanaf 2024

Vanaf 2024 gelden nieuwe spelregels op het vlak van de opname van jaarlijkse vakantie. Concreet gaat het onder meer om de overdracht van vakantiedagen naar het volgende jaar en een omvorming van vakantie- naar ziektedagen. Hoe zien deze nieuwe regels er in de praktijk uit?
Lees meer

06.05.2023
Doelgroepvermindering eerste aanwervingen: hervorming maatregel op komst?

Met een doelgroepvermindering voor eerste aanwervingen steunt de federale regering u als ondernemer bij het aan boord halen van uw eerste medewerkers. In dit artikel frissen we de basisprincipes van deze maatregel kort op. En hoe wil de regering deze maatregel vanaf 2024 hervormen?
Lees meer

02.05.2023
Telewerk voor grensarbeiders: nieuwe socialezekerheidsregels vanaf 1 juli 2023

Als gevolg van de coronacrisis hebben vele bedrijven structureel thuiswerk ingevoerd. Deze werkvorm biedt u en uw werknemers tal van opportuniteiten. Maar wat als ‘thuis’ voor uw werknemer een ander land is dan waar u als werkgever bent gevestigd? Vanaf 1 juli 2023 komt er een kaderakkoord met nieuwe socialezekerheidsregels, waardoor in het kader van telewerk het socialezekerheidsstelsel van de werkstaat behouden wordt.
Lees meer

28.04.2023
Starten in e-commerce: alles wat u moet weten over dropshipping

Online goederen verkopen zonder dat u ze zelf moet opslaan in een magazijn: dat is dropshipping in een notendop. Een mirakeloplossing voor wie start in e-commerce, beweren voorstanders. Maar klopt dat wel?
Lees meer

25.04.2023
Het recht op deconnectie voor uw medewerkers: wat moet u hierover weten?

In 2022 sloot de federale regering de veelbesproken arbeidsdeal. Een van de maatregelen in deze deal is het recht op deconnectie voor werknemers. Sinds 1 april 2023 moeten ondernemingen met minstens 20 werknemers verplichte afspraken op papier zetten. Wat moet u hierover weten?
Lees meer

23.04.2023
Nieuwe regelgeving op vlak van arbeidsongeschiktheid: met welke maatregelen moet u rekening houden in 2023?

Zieke werknemers kosten uw onderneming handenvol geld. Uiteraard doet u er alles aan om het ziekteverzuim op de werkvloer zo laag mogelijk te houden. De wetgever in ons land hield de voorbije maanden enkele nieuwe wetswijzigingen boven de doopvont. Bent u mee met deze nieuwe spelregels? We vatten voor u enkele maatregelen samen.
Lees meer

20.04.2023
Nieuwe forfaitaire bedragen buitenlandse dienstreizen sinds 15 februari 2023

Op 15 februari 2023 verscheen in het Belgisch Staatsblad een nieuwe lijst van forfaitaire dagvergoedingen voor buitenlandse dienstreizen. Deze nieuwe dagvergoedingen kunt u belastingvrij betalen aan uw werknemers voor de kosten die ze maken tijdens een buitenlandse dienstreis. Het is de eerste maal in vijf jaar tijd dat deze bedragen aangepast worden.
Lees meer

18.04.2023
Verplichte statutenwijziging vennootschappen: de tijd dringt!

Als gevolg van de nieuwe vennootschapswetgeving, die in 2019 van kracht werd, moeten alle bestaande vennootschappen vóór 1 januari 2024 hun statuten aanpassen. Deze verplichting zorgt bij heel wat ondernemers voor de nodige wrevel, omdat dit voor extra kosten zorgt. Toch kunt u deze maatregel als een opportuniteit – en dus waardevolle investering – bekijken…
Lees meer

13.04.2023
Welke subsidies kunt u vandaag als ondernemer aanvragen?

Als kmo-ondernemer investeert u dagelijks heel wat tijd en middelen om uw bedrijf succesvol te doen groeien. Subsidies kunnen u en uw team hierbij een interessante financiële duw in de rug geven.
Lees meer

11.04.2023
Voorraadkosten berekenen: de ‘r’ van rente, ruimte en risico

Aan voorraad zijn kosten verbonden, maar welke? En hoe bereken je die kosten? In dit artikel gaan we dieper in op de elementen die de kostprijs van voorraad beïnvloeden.
Lees meer

08.04.2023
Een digitale administratie: voordelen en aanpak

Bedrijven zijn vandaag de dag meer dan ooit bereikbaar, via allerlei kanalen. Digitalisering kan de druk op de administratie verlichten. We focussen op drie fronten: het digitale archief, digitaal klantenbeheer en de digitale boekhouding.
Lees meer

04.04.2023
Starten als meewerkende partner of echtgenoot? Dit moet u weten

Uw echtgeno(o)t(e) of partner wil meewerken in uw zaak? Het statuut meewerkende partner of echtgenoot biedt enkele interessante (fiscale) voordelen.
Lees meer